به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، شهرام احمدی اظهار کرد: حوادث پالایشگاه تهران، شیراز و آبادان به جز تلفات انسانی که جبرانناپذیر است، خسارتهای مالی و اعتباری نیز به همراه داشتند؛ در کشورهای دیگر، ارزش سهام شرکتها بهدنبال رویدادهای بزرگ کاهش مییابد؛ این در حالی است که ما حتی حسابداری خسارتی بهصورت کلاسیک نداریم.
وی گفت: تاسیسات ذخیرهسازی و مخزنداری بهدلیل حجم بالا، یکی از بخشهای پرریسک پالایش در دنیاست. گستردگی جغرافیایی این صنعت و در برخی موارد نزدیکی آن به اماکن جمعیتی، باعث شده صنعت پالایش با مجموعهای از ریسکهای خاص روبهرو باشد که اگر به درستی مدیریت نشود، گویی کل صنعت مدیریت نمیشود.
مدیریت ریسک، عامل کلیدی موفقیت کسبوکار است
مدیرکل HSE وزارت نفت با بیان اینکه مدیریت ریسک یکی از عوامل کلیدی موفقیت این نوع کسبوکار است، افزود: در این حوزه ریسک فقط شامل آتشسوزی نیست، خسارت محیط زیستی و لطمه اعتباری هم ریسک محسوب میشود.
احمدی با اشاره به حوادث مهم عملیاتی در فرآیند پالایشگاهی بیان کرد: این حوادث ممکن است در حین عملیات، راهاندازی و بهرهبرداری اتفاق بیفتند.
احمدی درباره انواع حوادث در این سالها توضیح داد: از میان ۴۳ حادثه، ۴۷ درصد مربوط به آتشسوزی بوده و پس از آن ریزش و انفجار در رده بعدی قرار دارند . ما بررسی کردیم که هر کدام از حوادث به تفکیک در کدام مقطع عملیاتی رخ داده و به این نتیجه رسیدیم که اگرچه بیشترین حالت ۵۵ درصد در بهرهبرداری بوده ، اما بالغ بر ۳۰ درصد حوادث در زمان راهاندازی رخ میدهد که عدد بزرگی است و نشان میدهد از همان آغاز کار به ایمنی توجه نشدهاست.
هدف HSE، پیشگیری از خسارت است
مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی پالایش و پخش وزارت نفت با بیان اینکه هدف مدیریت HSE، پیشگیری از خسارت است، گفت: خسارت نه تنها خسارت جانی، بلکه خسارت مالی، واز دست دادن فرصت تولید، از بین رفتن اعتبار و همه اینهاست. با وجود این،ما یک سیستم بررسی خسارت ناشی از حوادث نداریم که بتوانیم میزان خسارات را بررسی کنیم.
احمدی با بیان اینکه راهحل پیشگیری از حوادث این است که ما به سمت مدیریت ایمنی فرآیند حرکت کنیم، گفت: برای این کار ابتدا مدیریت ریسک و آنگاه مدیریت داراییهای فیزیکی لازم است. ۷۰ درصد فرصتهای مدیریت ریسک، قبل از راهاندازی وجود دارد و در غیر این صورت فرصت مدیریت ریسک از دست میرود و به همین دلیل این بخش اهمیت زیادی دارد.
او با تاکید بر اهمیت مدیریت ایمنی فرآیند در اتفاقات صنعت پالایش، گفت: بیشترین مساله ما در بروز حوادث صنعت پالایش، مدیریت ریسک با ۵۳ درصد و کمتر از ۵۰ درصد حوادث هم بهدلیل عدم انطباق با استانداردها و آمادگی عملیاتی است که به زمان راهاندازی ربط دارد. بنابراین مهمترین مطالبه ما باید این باشد که تمام پالایشگاههای کشور بدون فوت وقت، بهسمت استقرار PSM (سیستم مدیریت ایمنی فرآیند) حرکت کنند. برای مدیریت ریسک، حرکت فوری و عمیق به سمت سیستم مدیریت ایمنی و فرآیندی ضروری است. استقرار کامل PSM میتواند تار و پود مدیریت ریسک را به صنعت فرآیندی پیوند دهد.