چاپ        ارسال به دوست

گفت و گو با مدير HSE شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران

استارت نوسازی سیستم های ارتقای ایمنی انبارهای نفت زده شد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ،در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفت‌وگو با مدير بهداشت ، ايمني و محيط زيست (HSE) شرکت ملي پالايش و پخش مطرح شد .

وقوع حوادث متعدد در صنعت نفت اهمیت بخش اچ اس ای را نشان می دهد، موضوعی که در سال های اخیر نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و شاهد اقدامات کلیدی در این حوزه هستیم، یکی از وظایف مهمی که این بخش یدک می کشد ایجاد ایمنی در فضای کار است. آمار و ارقام در این بخش نشان می دهد که عملکرد این حوزه نسبت به گذشته ارتقا یافته است ؛ چراکه دیگر با فاجعه حادثه در صنعت نفت مواجه نیستیم، هرچند که هنوز شرایط مطلوب نشده اما باز هم می توان نسبت به بهبود اوضاع امیدوار بود.

علیرضا نریمان نژاد ، مدير بهداشت ، ايمني و محيط زيست (HSE) شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران معتقد است که باید یک سطح مطلوبی از عمکلرد به ویژه در سیستم های آمادگی شرایط اضطراری داشته باشیم و برای این منظور در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی حدود 150 تا 200 میلیارد تومان ، در شرکت خطوط لوله و مخابرات حدود 100 میلیارد تومان برای نوسازی سیستم ها ، تجهیزات و ناوگان نیازمندیم ، البته همه این ها بستگی به  شرایط اقتصادی فعلی دارد . ضمن اینکه در شرکت ملی پخش بیش از 800 میلیارد تومان پروژه نوسازی و بازسازی سیستم های ارتقای ایمنی آتش نشانی انبارهای نفت در حال انجام و برنامه ریزی است. در ادامه مشروح گفت و گو با نریمان نژاد را بخوانید.

 

در ابتدا به اقدام های بخش  اچ اس ای در دولت جدید اشاره ای داشته باشید ؟

با شروع دولت جدید و همزمانی آن با حضور بنده در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی نخستین اقدام که به عنوان اقدام اصلی و کلیدی بررسی تکالیف سازمانی این بخش بود و اینکه چه مواردی انجام شده و چه مواردی مغفول مانده و در کنار آن چه انتظاراتی از این بخش وجود دارد.

مهمترین اقدام برگزاری اولین جلسه گردهمایی روسای اچ اس ای را در شرکت ملی پالایش و پخش فراروده های نفتی با حضور مدیرعامل بعد از وقفه ای 3 ساله بود . در این جلسه محورهای کلیدی مطرح شد و خواسته ها و انتظارات از مدیرعامل در حضور ایشان مطرح شد . در نهایت یک نقشه راه اولیه برای این بخش تدوین شد که از مهترین موارد آن می توان به بسترسازی فرهنگی در حوزه اچ اس ای ، تقویت آموزش را در لایه های مختلف ، ممیزی پایش دوره ای اچ اس ای از شرکت ها ، نگاه خاص و ویژه بر عملکرد اچ اس ای پیمانکاران اشاره کرد . ضمن اینکه در حوزه پژوهش و فناوری هم تاکید شد که تا از توانمندی و دانش شرکت های دانش بنیان استفاده و کارگروه های تخصصی را با جهت دهی خاص تشکیل دهیم. پیگیری چالش های محیط زیست و برنامه ریزی و اقدامات مسئولیت های اجتماعی در حوزه های محیط زیستی و آسیب های ناشی از کرونا از دیگر موارد مورد تاکید بود .

  این مهمترین نقشه راهی بود که از طرف مدیرعامل تدوین شد . همچنین بعد از برگزاری این جلسه، با همراهی روسای اچ اس ای یک نقشه راه کوتاه مدت را تا پایان سال با 23 محور مصوب و تدوین شد که تاکنون حدود 80 درصد این محورها پیش رفته است .

 

برای مقابله با ویروس کرونا چه اقداماتی در این بخش انجام شد؟

به موزارات این مسائل، بحث مدیریت کنترل پایش وضعیت کرونای صنعت مطرح بود تا بتوانیم کمترین آسیب پرسنل را در حوزه بیمارهای کرونا و بعد از آن پیک اومیکرون داشته باشیم. به گونه ای که یک مدیریت کنترلی در ستاد و شرکت های تابعه به وجود آمد و اقدامات ارزشمندی در خصوص مباحث پیشگیرانه وضع موجود انجام شد.

علاوه بر این ، چالش های اچ اس ای صنعت پالایش و پخش را نیزشناسایی کردیم که مهمترین آن در خصوص پیشگیری از حوادث مشابه بود. بر این اساس اولین بخشنامه در خصوص مخازن ذخیره به همه شرکت ها شد . به گونه ای که با توجه به تکرار حادثه پالایشگاه تهران ، ریشه یابی از حوادثی که تاکنون در صنعت پتروشیمی و گاز اتفاق افتاده، اولین بخشنامه در حوزه پیشگیری از تکرار حوادث مخازن ذخیره  فرآورده های نفتی ابلاغ شد .

هدف از این کار این بود که یک آگاهی و یک پیش زمینه پیشگیری را همکاران متذکر و یادآور شویم. خوشبختانه این بخشنامه هم محورهای 27-28  بندی داشت، علاوه بر این بعد از 4 سال وقفه و یا به نوعی تعطیلی کمیته های پدافند غیر عامل در شرایط اضطرای ، این کمیته را با انتصاب اعضای آن از سوی مدیرعامل تشکیل دادیم که بر اساس آن مدیرعامل به عنوان رئیس کمیته و بنده به عنوان دبیر کمیته انتخاب و 5 عضو دیگر هم تعیین شد.

یک برنامه کوتاه مدت فشرده برای شناسایی نقاط آسیب در برخی شرکت های پالایش که در مراحل توسعه ای قرار دارند تدوین کردیم، در 4 ماه انتهای سال 5 بازدید نظارتی اچ اس ای از شرکت های پالایش لاوان، نفت آبادان، شیراز  ،خط لوله عسلویه، ستاره خلیج فارس به بندرعباس انجام شد که در این گزارش ها یکسری نقاط ضعف و قوت استخراج و دنبال رفع ان ها هستیم .

گام بعدی برنامه ریزی برای اصلاح ساختار سازمانی اچ اس ای کل شرکت های زیرمجموعه بود که در سه ماه اول سال با حمایت مدیرعامل و همکاری مدیریت مهندسی ساختار، ساختار اچ اس ای ستاد را به صورت کیفی ارتقا دادیم .

ساختار سازمانی شرکت ملی پخش را نیز طی سه جلسه مذاکره با مهندسی ساختار جلو بردیم و اتفاقات خوبی رقم خورد. یکسری مشکلات مربوط به نیروی انسانی را برطرف کردیم. ساختار سازمانی پالایشگاه های شازند و آبادان که دولتی هستند را مرور و یک ارتقای کمی و کیفی روی آن ها انجام شد، هر چند انتظار ما این است که این دو پالایشگاه با توجه به نقش و جایگاهی که در تولید فرآورده های کشور دارند ، در حوزه اچ اس ای قوی تر دیده شوند .

همچنین برای بهبود ساختار اچ اس ای شرکت خطوط لوله و مخابرات نیز دو جلسه برگزار شد و با توجه به اینکه خرداد ماه امسال  براساس سنت مهندسی ساختار قرار است که کل ساختار خطو لوله تغییر ماهیت داشته باشد ،  این موضوع را هم به عنوان یک آیتم درنظر گرفتیم و در بحث ساختار می توان گفت یک ساماندهی اولیه صورت گرفته است.

 

برای پیشبرد طرح پیاده سازی الگوی نوین آتش شناسان صنعت نفت چه اقداماتی انجام شد؟

سه سال پیش طرحی را وزارت نفت به عنوان طرح پیاده سازی الگوی نوین آتش شناسان صنعت ابلاغ کرد که بخش هایی از آن به ویژه موضوع تامین نیروهای انسانی برای این طرح و خرید ماشین آلات و تجهیزات بینی شده بود ، به ویژه اینکه برای دو شرکت پخش فرآورده های نفتی و خطوط لوله و مخابرات در یک و دوسال گذشته مغفول مانده بود . قبل از سال در خصوص نیروی انسانی و منابع انسانی به نتیجه رسیدیم و مذاکرات اولیه را برای جذب نیروها و کمبودها انجام می دهیم، برای تامین تجهیزات نیز در حال مذاکره هستیم .

موضوع بعدی که در این مدت پیگیری کردیم ، بحث ضرورت انجام ممیزی ایمنی پیش راه اندازی در طرح ها و پروژه ها بود که یک تکلیف بالادستی است ؛ این موضوع را هم به اندازه ایمنی آتش نشانی جلو بردیم.

موضوع دیگر در حوزه ایمنی آتش نشانی ، بحث ارتقای بیمه حوادث صنعتی با ریس کهای اچ اس ای بود که یک گزارش توجیه ای به همه شرکت ها ابلاغ و جلسات آن برگزار شد . هم اکنون به سمتی حرکت می کنیم که بتوان در زمان انجام بیمه های صنعتی فاکتورها و معیارهای اچ اس ای را در آن دخیل کرد تا ضریب اطمینان کارکردی افزایش و تکلیف بابت حق بیمه ها و فرانشیزهای شفاف شود.

در حوزه ایمنی آتش نشانی در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ، یک ابلاغ مصوبه هیات مدیره از سال 96 تا الان داریم که بر اساس آن باید ارتقا سامانه های ایمنی آتش نشانی را در مراکز انبار نفت استان ها داشته باشیم، با رویکرد جدیدی به این ابلاغ ایجاد تغییراتی ایجاد لازم بود اما در کل در طول چند ماهی که در این مسئولیت هستم ، 8 مصوبه بابت ارتقای سیستم های ایمنی و آتش نشانی انبارهای نفت ابلاغ کردم و تا مصوبه ما صادر نشود ، برنامه ریزی تلفیقی اعتباری به همکاران برای شروع کار نمی دهد.

در این حوزه بحث های مربوط به حمل و نقل جاده ای را پیگیری کردیم، با توجه به اینکه اکثر حوادث جاده ای به خصوص در تانکرهای حمل فرآورده بود ، روی آیین نامه و شرح وظایفی که شرکت ملی پالایش و پخش و وزارت راه و شهرسازی دارد، تاکید شد ؛ چراکه براساس آیین نامه و بخشنامه هیات وزیران شرکت ملی پالایش و پخش موظف به ایمنی سازی و حصول اطمینان از شرایط ایمنی این تانکرها در محدوده تاسیسات خود است. به محض اینکه این تانکر یا این فراورده از تاسیسات بیرون بیاید ، متولیان امر مسئول هستند ، اما سعی کردیم مجددا به تاسیسات خودمان تاکید کنیم که حداقل شرایطی که برایمان تکلیف شده احیا و نظارت و برنامه ریزی بیشتر شود، همچنین با همکاران راه و شهرسازی نیز جلسات مجازی برگزار و دغدغه هارا مطرح شد . از جمله مباحث مطرح شده واژگونی چندین تانکر سوخت بود که تصور بر این است متولی این اتفاق شرکت ملی پالایش و پخش است درحالیکه که تردد جاده ای دیگر در حیطه وظایف ما نیست.

بحث مربوط به عضویت روسای اچ اس ای در کمیته های فنی بازرگانی شرکت ها را مطرح کردیم. از آنجا که عملکرد و انتخاب پیمانکاران و مشاوران نقش کلیدی در مدیریت حوادث صنعت دارد ، این موضوع در سطح هیات مدیره مطرح  و تعیین تکلیف شد که روسای اچ  اس ای بتوانند معیارهای مربوط به تمام قراردادها و مناقصه ها را متناسب با ماهیت و ریسک های هر کار استخراج کنند و به عنوان شرایط خصوصی به تمام پیمان ها پیوست شود که بعد از این پیگیری الزامات اچ اس ای فقط محدود به یک پیوست عمومی پیمان نباشد.

در خصوص ادامه بحث ایمنی آتش نشانی سعی کردیم که یک رویکرد دانش محور در زیرمجموعه توسعه دهیم و الزامات و ملاحظات فنی در خصوص خرید خودروهای داخلی و خارجی را به همه شرکت ها ابلاغ شد . در این الزامات بیشتر به دنبال کیفی کردن ساخت خودروها بودیم و اینکه اگر یکی از شرکتها به دنبال خرید خودروی خارجی است چه معیارها و فاکتورهایی را باید در نظر گیرد ، در این موضوع به شرایط اقلیمی، جغرافیایی، داخل منطقه، جاده های دسترسی تاکید شد ؛ چراکه سوابقی وجود دارد که خودرو خریداری شده اما کارایی کافی را نداشته است . این موارد تحت عنوان ابلاغیه ای شفاف به همه زیرمجموعه ها اعلام شد. همچنین کدها و استانداردهای مرتبط با آتش نشانی را نیز ابلاغ کردیم که همکاران متوجه شوند که باتوجه به هر بحث کاری به چه کدها و استانداردهای باید رجوع کنند.

برای حوزه ایمنی آتش نشانی و بحث های مربوط به مواردهای جانبی ، بعد از دو سال وقفه مصوبه دستورعمل مجوز کار گرم و سرد صادر و ابلاغ شد.

در حوزه زیست محیطی چه برنامه ها و طرح هایی را در دست اجرا دارید؟

در خصوص پیگیری مشکلات زیرمجموعه ها در حوزه محیط زیست نیز بانک اطلاعات پروژه های زیست محیطی در حوزه های کسب مجوز را  جمع آوری و تعداد پروژه های ملی و پروژه های صنعتی پالایش و پخش که نیاز به مجوز زیست محیطی دارد ، مشخص شد .

در حوزه مربوط به عوارض آلایندگی آخرین وضعیت هزینه عوارض آلایندگی زیست محیطی را از صنعت جمع آوری و براساس تکالیف تعیین شده در طرح ملی کهاب ( کاهش، هدایت، انتقال و بخارات بنزین) آخرین وضعیت را طی سه جلسه پیگیری کردیم.

انبارهای نفت پایلوت و تعداد پروژه های که برای این انبارهای نفتی در سال جدید برنامه ریزی شده ، پیگیری و مشکلات ساختاری و کمبود اعتبار طی دو سه ماه گذشته با حمایت هیات مدیره  شرکت ملی پخش برطرف شد.  طبق آخرین اطلاعات برای امسال  6 انبار وارد مرحله نصب تجهیزات شده و مناقصات حدود 15 جایگاه سوخت نیز براساس تکالیف اعلامی برای کلانشهرها انجام شده است.

پروژه های تکمیلی این طرح براساس اعتبار سالانه ای که سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده در حال انجام است و پیمانکار دو پروژه نیز ماه قبل مشخص شد.

تکلیفی نیز در حوزه محیط زیست تحت عنوان قانون هوای پاک و انتشار آلاینده های هوابرد در راستای  گازهای گلخانه ای داریم  که در این حوزه نیز با همکاری مدیریت پژوهش و فناوری بحث مربوط به استاندارد سازی سوخت در حال پیگیری است .

بحث مربوط به انجام پروژه های ارتقایی در پالایشگاه ها به خصوص در بحث های تصفیه گازهای ارسالی به مشعل، بحث مربوط به احداث واحدهای گوگرد زدایی و ااستحصال گازها ، بحث مربوط به پروژه های جایگزینی استفاده از سوخت های مایع مانند سوخت های گاز طبیعی و موارد مشابه در شرکت های پالایشی در حال انجام است.

پروژه نشت یابی و رفع عیب زیست محیطی یا ال دی آر درحال بررسی است، خوشبختانه شرکت ملی پالایش و پخش تا امروز با توجه به تکالیفی که در حوزه  نصب سیستم پالایش آنلاین برای خروجی منابع سابق دارد ، اقدامات ارزشمندی انجام داده ؛ تاجاییکه حدود 85 درصد این اتفاق رقم خورده  و امیدواریم در سال جاری نیز برنامه ریزی های لازم در این بخش صورت گیرد.

در حوزه  مدیریت آب و پساب نیز در تلاش هستیم تا با همکاری حوزه توسعه شرکتهای دانش بنیان یکسری تکنولوژی های مربوط به ریکاوری و برگشت پذیری امکان استفاده از آب در صنعت را جلو بریم.

 

درحال حاضردر پالایشگاه ها استفاده از پساب به چند درصد می رسد؟

در حوزه پالایشگاهی حدود 90 درصد از پساب استفاده می شود، یعنی نصب سیستم انجام شده است ، اما  چالش ها و مشکلاتی را در این حوزه داریم که در حال برطرف کردن آن ها هستیم .

در حوزه سیستم مدیریت پسماند ؛  ابلاغیه، الزامات و قوانین ابلاغ شده، شناسایی و دسته بندی تمام پسماندهای صنعت اتفاق افتاده، بحث کد گذاری و طبقه بندی انجام شده ، بحث کمترین پسماند صنعتی در مرحله بازیافت جزو برنامه های عملیاتی مدیریت اچ اس ای است.

ضمن اینکه تفاهم نامه هایی  با شهرداری ها برای سهولت در حمل و نقل و پایش و مدیریت پسماندهای به ویژه  شهری در حال امضاست ، البته در بعضی از پالایشگاه ها امضا شده است .

برای مدیریت پسماند لجن های نفتی چه برنامه ای دارید؟

امیدواریم  سال 1401 با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان  بتوانیم این پروسه را حل و فصل کنیم، هرچند تفکر اشتباهی در این بخش وجود دارد که  لجن های نفتی سودآورند و حکم  طلا را دارند ، در صورتیکه اینگونه نیست.

آبا به مزایده می گذارید؟

بله برای تعیین تکنولوژی و موارد دیگر به مزایده یا مناقصه برگزار می رود .

 

توجیه این کار چیست؟ و آیا تکنولوژی این کار در داخل وجود دارد؟

در نهایت یک بخشش برمی گردد به اینکه ما بتوانیم یک بازیافت فرآورده داشته باشیم که در این لجن ها وجود دارد و دیگر  اینکه  تکلیفمان راجع به پسماند تولیدی مشخص شود.

ما از نظر تکنولوژی کاملا محدود هستیم ، با چند شرکت دانش بنیان داخلی که شریک های خارجی دارند ، وارد مذاکراتی شدیم به خصوص در شرکت خط لوله و مخابرات و شرکت ملی پخش و پالایشگاه های بندر عباس و تبریز  پایلوت هایی در حال اجرا داریم که اگر جواب دهد در جاهای دیگر نیز اجرایی خواهیم کرد.

در خصوص بحث های مربوط به کنترل آلودگی دریا، رودخانه ها و فضای سبز چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در بحث مربوط به کنترل آلودگی دریا  و رودخانه براساس پروتکل ها و توافقنامه های بین المللی مانند مارپل و مواردهای جانبی که تکالیفی برای شرکت های پالایشی و انبارهای نفت که در مجاورت سواحل قرار دارند ، اقداماتی انجام شده تا بتوانیم دستورالعمل های مدیریت شرایط اضطراری را با  آلودگی های زیست محیطی را تدوین کنیم.

برنامه ای که امسال درنظر داریم این است که بتوانیم مانورهای دریایی را در خصوص رفع آلودگی ها در تاسیساتی که در سواحل یا مناطق قرار دارند انجام دهیم ، تامین تجهیزات رفع آلودگی یکی از برنامه های امسال است که بعضا در این بخش با کمبود مواجه هستیم و یا  تجهیزاتی داریم که در همه شرایط نمی تواند این آلودگی را از سطح دریا جمع کنند که خوشبختانه این تکنولوژی در حال معرفی است.

در بحث مربوط به توسعه و نگهداشت فضای سبز نیز اقداماتی را انجام شده، خوشبختانه در صنعت پالایش و پخش با معیارها و ضوابطی که تکلیف و تعیین شده ، در شرکتها و مناطق 12 گانه خطوط لوله و مخابرات و تعداد زیادی از مراکز انتقال نفت ، وضعیت توسعه فضای سبز بسیار خوب است.

در پالایشگاه ها نیز  اقدامات خوبی  در حوزه توسعه فضای سبز انجام شده است و امیدواریم امسال با یک رویکرد افزایش 10 درصدی فضای سبز را نسبت به سال های قبل داشته باشیم. طبق آخرین آمار حدود 2400 هکتار زیربنای فضای سبز در کل پالایش و پخش وجود دارد  که امیدواریم این رقم افزایش یابد .

 

 

 


١٧:٥٥ - شنبه ٢٤ ارديبهشت ١٤٠١    /    شماره : ١٣٧٢٢    /    تعداد نمایش : ٧٥