صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > سامانه تامین کالای صنعت نفت راه حل جامع فرایند تامین و تدارکات کالا


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس خدمات بازرگانی مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مطرح کرد:

سامانه تامین کالای صنعت نفت راه حل جامع فرایند تامین و تدارکات کالا

 

رئیس خدمات بازرگانی مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می گوید: با دو پروژه سامانه تامین کالای صنعت نفت و نظام طبقه بندی ایران کد، می توان تجارت الکترونیک رادر بخش تدارکات کالا عملیاتی کرد.

رقیه فرتوت با بیان اینکه سامانه ‌تامین کالا سامانه ای است که در سطح صنعت نفت کار می کند و دارای سه ویژگی است که عبارتند از پشتیبانی کامل فرآیند خرید، ‌ پشتیبانی کامل فرآیند مناقصه و پشتیبانی از تمام سازمانهای زیر مجموعه های وزارت نفت، ادامه می‌دهد: این سامانه فرایندی بوده و بسیار جامع است و برخی اهداف راهبردی از جمله شفاف سازی اطلاعات در آن در نظر گرفته شده است.

فرتوت می‌افزاید: در گذشته اطلاعات خرید در هر شرکتی به صورت مجزا در سیستم های جداگانه نگهداری می‌شد، اما با ایجاد سامانه تامین کالا می توان اطلاعات خرید شرکت های تابعه را به صورت یکپارچه مشاهده و به  بانک جامع منابع سازنده و تامین کننده دست پیدا کرد.

به گفته وی، از گذشته سیستم انبارداری یا سیستم یکنواخت کالا در سطح وزارت نفت مطرح بوده و به دلیل شکافی که در بخش خرید سیستم یکنواخت وجود داشت، نمی توانستیم فرآیند خرید را در این سیستم به پیش ببریم و به همان نسبت نیز نمی دانستیم از چه منابعی خرید انجام گرفته است. اما از طریق سامانه تامین کالا می توانیم بانک اطلاعاتی منابع تامین خود را نگهداری کنیم و در زمان مناسب کنسرسیوم های داخلی تشکیل دهیم.

رئیس خدمات بازرگانی مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می افزاید: با یک سامانه فرایندی می توان کلیه روش های خرید را مرحله به مرحله با سامانه انجام داد. همچنین استفاده  از سامانه باعث افزایش سرعت و تصمیم گیری های بهتر می شود و اجرا نیز سهولت پیدا می کند. به عبارتی دیگر، به وسیله این سامانه بخش های مورد نیاز مدیریت تدارکات پوشش داده می شود.  

فرتوت با بیان اینکه منبع یابی، پردازش تقاضا، خرید و تحویل از ویژگی‌های عمومی سامانه تامین کالاست، می گوید: در بخش منبع یابی، سازندگان و تامین کنندگان با مراجعه به سامانه تامین کالا خود اظهاری کرده و پرسشنامه های مرتبط با اطلاعات شرکت و محصولات خود را تکمیل می کنند. پرسشنامه های آنها در کمیته های فنی بازرگانی شرکت های اصلی بررسی شده و لیست سازندگان و تامین کنندگان تشکیل می شود. سامانه تامین کالا از روشهای مختلف خرید که در قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه معاملات دیده شده است، پشتیبانی می کند. به عنوان مثال روش خرید مناقصه یک مرحله ای، دو مرحله ای، استعلام های یک مرحله ای و دو مرحله ای، خرید جزئی،‌ حراج معکوس و ... در بخش تحویل نیز فرایند مربوط به  حمل و ترخیص اقلام خریداری شده مطرح می شود.

وی ادامه می دهد: خدمات بازرگانی در جلسات تجزیه و تحلیل و طراحی سامانه حضور داشته و به هنگام استقرار سامانه در شرکتهای زیر مجموعه پالایش و پخش، کنترل و هماهنگ کننده امور است. در گام نخست استقرار، شرکت های ماندگار انتخاب شده و فازهای مختلف آماده سازی، آموزش، پیکره بندی سامانه و اجرای عملیاتی در شرکتها انجام شد. وضعیت پشتیبانی سامانه، رفع موانع و مشکلات موجود شرکتهای تابعه در زمینه اجرای سامانه توسط این امور پیگیری می شود.

فرتوت می گوید: بعد از  5 شرکت ماندگار، نوبت به ستاد پالایش و پخش رسیده است و به دنبال قرارداد استقرار در شرکت های واگذار شده هستیم. این شرکت ها، پالایشگاه های مشمول اصل 44 هستند که آمادگی خود را جهت استقرار سامانه اعلام کرده اند که به محض مشخص شدن نحوه قرارداد و پشتیبانی آنها، سامانه تامین در آن شرکتها مستقر خواهد شد.

نظام طبقه بندی ایران کد

رئیس خدمات بازرگانی مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می‌گوید: در کنار سامانه تامین کالا، از سال 1389 پروژه "یکپارچه سازی و تلفیق طبقه بندی کالا و انطباق آن باسیستم ایران کد" را نیز دنبال می کنیم و برای اینکه سیستم لجستیکی و تدارکاتی خوبی داشته باشیم باید به سراغ طبقه بندی اقلام برویم، یکی از الزام های اساسی توسعه شبکه کالا، داشتن سیستم طبقه بندی کالاست.

فرتوت ادامه می‌دهد: سیستم طبقه بندی کالا از دیرباز در وزارت نفت وجود داشته و از سیستم طبقه بندی شرکت شل الگوبرداری شده است و بدین وسیله اقلام خود را با کدی به نام M.E.S.C طبقه بندی و در انبارها قرار داده ایم. سال های زیادی است که از سیستم MESC استفاده می کنیم اما به دلیل بروز برخی مشکلات تصمیم گرفته شد تا در کنار شماره طبقه بندی MESC  از سیستم کدینگ دیگری با حدود کشوری استفاده شود تا به مرور زمان بتواند جایگزین MESC گردد. در سیستم کدینگ شناسایی، طبقه بندی و کدگذاری اقلام انجام می شود.

یکی از مشکلات سیستم طبقه بندیMESC  وجود پنج مرکز طبقه بندی و نبودن زبان مشترک بین کالاهای این پنج مرکز است. به همین دلیل پروژه ای ملی تحت عنوان نظام طبقه بندی ایران کد تعریف شد که در آن علاوه بر وزارت نفت، شرکت های تامین کننده ی سراسر کشور نیز می توانند برای اقلام خود ایران کد بگیرند .

وی می افزاید: یکی از اهداف پروژه ایران کد،‌ تلفیق است که به شناسایی اقلام مشابه با MESC های مختلف در مراکز طبقه بندی 5 گانه و تخصیص نفت کد یکسان به آنها می پردازد. در این پروژه علاوه بر قطعات یدکی برای تجهیزات و دستگاه ها نیز نفت کد تخصیص داده می شود و به این ترتیب دستگاه های منصوبه کدگذاری شده، کنترل تنوع آنها و شناسایی سازندگان مختلف برای آنها امکانپذیر می شود. ‌با این روش اگر سازنده ای بنا به دلایلی از تامین تجهیزات منصرف شود، مشخصات را از طریق سیستم ایران کد داریم و می توانیم دستگاه و تجهیز دیگری که از نظر ماهیتی مشابه است را جایگزین کنیم. در انتهای فرایند کدگذاری برای تمام اقلام یک کاتالوگ ایجاد می شود تا مشخصات به صورت کامل بیان شود بعنوان مثال می توان در مورد یک شیر دروازه ای صحبت و ماهیت آنرا بیان کرد. با این روش فضای تامین کشور مشخص می شود .

رئیس خدمات بازرگانی مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه در فاز جدید ایران کد به دنبال نرم افزارهای مورد نیاز پروژه هستیم، می گوید:  با بکارگیری پروژه ایران کد در پالایش و پخش افزون بر 200 هزار قلم  کالا در این سامانه وارد شده و نزدیک به 187 هزار کد دائم دریافت کرده ایم.

 فرتوت ادامه می دهد: مجری پروژه ایران کد، مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایرانکد) می باشد و پروژه ای است که تمام شرکت ها درگیر آن هستند. بنابر این تا زمانیکه اقلام جدید در صنعت نفت خریداری شود، این پروژه ادامه دارد و سعی بر آن است تا با ایجاد مکانیزم ها و نرم افزارهای مناسب، تخصیص کد توسط کارکنان خود وزارت نفت انجام گیرد.

بانک ساخت داخل کالا

وی با بیان اینکه بخش دیگری از فعالیت های خدمات بازرگانی به بانک ساخت داخل کالا باز می گردد، می‌گوید: پیش از اینکه سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت(EP) ایجاد شود، از سایت مدیریت بازرگانی با آدرس www.cd-niordc.com جهت ثبت نام تولید کنندگان و تامین کنندگان، ارزیابی و معرفی آنها به شرکتهای تابعه شرکت ملی پالایش وپخش استفاده می شد.

رئیس خدمات بازرگانی مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه می دهد: همچنین بانک کالاهای ساخت داخل را در سایت مدیریت بازرگانی داریم که درسال 1379 تحلیل، طراحی و پیاده سازی شد و شرکت های تابعه تحت "روش اجرایی تحقیق و ساخت داخل"، اقلام خارجی که برای نخستین بار در کشور ساخته می شود را معرفی نموده و پس از انجام بررسی های لازم در بانک کالای ساخت مرتبه اول درج می شوند. تا از این پس سایر شرکتهای زیرمجموعه، از ساخته شدن آن اقلام در داخل کشور مطلع گردند. از آن سال تاکنون  اطلاعات 13 هزار و 713 قلم کالا در این بانک وارد شده اند و بر اساس آماری که در سال 95 داشته ایم 473 قلم کالای جدید به این بانک اضافه شده است.

به گفته وی، به دلیل اینکه بخش طبقه بندی کالای ستاد در این مدیریت قرار گرفته است، علاوه بر پیاده سازی ایران کد جهت ایجاد یک بستر کدینگ سازمانی، در مورد اقلام Inventory شرکت های تابعه نیز فعالیت هایی را انجام می دهیم .

فرتوت ادامه می دهد: به دلیل اینکه به صورت جامع به اطلاعات شرکت ها دسترسی داریم، یکسری گزارش های مدیریتی در اختیار آنها قرار می دهیم تا خودشان تصمیم گیری کنند و تعاملات گسترده ای با مدیریت تدارکات شرکتهای تابعه داریم.

رئیس خدمات بازرگانی مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان مثال خاطر نشان می کند: پروندهای تقاضا که از سال های گذشته دارای اقلام بین راهی بوده و خاتمه نیافته بودند، را به شرکت ها اعلام کردیم و استقبال بسیار خوبی از سوی آنها صورت گرفت و اطلاعات اصلاح شدند.

 


١٤:١٧ - سه شنبه ١٨ مهر ١٣٩٦    /    شماره : ١٠٨٣٧    /    تعداد نمایش : ١٣٦



خروج




دسترسی سریع
تابلو اعلانات
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 9925101
 بازدید امروز : 3194
 کل بازدید : 29315987
 بازدیدکنندگان آنلاين : 20
 زمان بازدید : 0.6250